Extra

Vaak Gestelde Vragen Afdelingen Volwassen begeleider Uniform Trooper Downloads

Tsjoepen

De Tsjoepen zijn de jongste telgen van onze jeugdbeweging: ze zijn misschien wel de kleinste, maar ook de flinkste, de dapperste en ja, soms ook de schattigste van onze grote Chirobende! De allerjongste leden zijn de Tsjoepen (6-8 jaar). In andere Chirogroepen worden ze vaak Pinkels, Sloebers, Petoeten of Pagadders genoemd. Samen met hun leiding duiken ze onder in een fantasiewereld van heksen en trollen, prinsen en prinsessen en andere sprookjesachtige figuren. Ze trekken al eens op tocht vol spelletjes, plezante liedjes en gekke opdrachten. Ook op kamp zijn de jongste Chiroleden welkom om samen te ravotten in de bossen. In tegenstelling tot de oudere afdelingen gaan de Tsjoepen, net als de Speelclubs, 6 dagen op kamp.

Speelclubs

Klein, maar niet meer de kleinsten: de Speelclubs. Ze zitten in het derde en vierde leerjaar en zijn nooit moe. Samenspelen is voor hen al iets vanzelfsprekender. Hier worden vriendschappen voor het leven gesmeed! Speelclubbers (8-10 jaar) houden van spelen, zo simpel is dat! Ze ontdekken de wereld en zijn onnoemelijk nieuwsgierig. Ze dollen en rennen door het bos, verkleden zich en kruipen allemaal samen voor of zelfs in de poppenkast. Of ze trekken erop uit voor een tocht vol spelletjes, plezante liedjes en gekke opdrachten. Ze worden ook al wat mondiger: de leiding zal het geweten hebben! Bij deze afdeling leren kinderen al wat meer samen spelen. Vriendschappen (en kliekjes!) ontstaan, banden worden gesmeed.

Rakwi's

De Rakwi’s zitten in het vijfde en zesde leerjaar. Ze mogen bijna naar de “grote school”, en dat kan je merken! Altijd blij en met een gezonde dosis assertiviteit trekken ze er iedere zondag op uit. De 10 tot 12-jarigen hangen samen met hun Rakwileiding de aap uit. Ze ravotten zich te pletter, trekken eropuit met de fiets en lopen zich de ziel uit het lijf bij een supergroot bosspel. Soms maken ze de gekste creaties in klei en verkleden zich in monsters en draken. Regen en wind houden hen niet tegen om buiten te ravotten. Het liefst springen ze dan nog in een grote plas om lekker vuil te worden. Rakwi’s zijn sterk in het verzamelen van heel wat dingen, waarmee de leiding toffe spelen verzint.

Tito's

De Tito’s zitten in het eerste en tweede jaar van de middelbare school. Ze krijgen een sterke persoonlijkheid en mening, even wat stoom afblazen op zondag kan dus met andere woorden geen kwaad! De omgeving verkennen vormt voor deze groep, altijd dapper en trouw, geen probleem. De Tito’s (12-14 jaar) worden vaak afgeschreven als pubers, maar laat nu dat net hét woord zijn waar ze keihard een hekel aan hebben. Onze Tito’s trekken er vaak op uit met de fiets of met de trein om in één of andere stad een groot zoekspel te doen. Keihard ertegenaan gaan in een pleinspel én graag winnen, door tactiek of door snelheid. Stilvallen om te zwijmelen over een superster of om de laatste stand van zaken in voetballand te bespreken, hoort erbij. Ze schminken zich om het gekst voor een show en zomerse zondagen eindigen steevast in een waterfestijn. Kortom: typisch Tito’s…

Keti's

De Keti’s zitten in de tweede graad van het middelbaar. Ze worden wat stoerder, maar krijgen tegelijk een goed besef van normen en waarden. Ze steken de handen voor elkaar in het vuur. De Keti’s (14-16) trekken op avontuur, doen een tweedaagse tocht in de natuur met rugzak en kompas of bouwen zelf een vlot om de rivier over te steken. Ze beulen zich af in een zelfverzonnen sport, of zetten hun lokaal volledig op z’n kop om het een nieuwe look te geven. Het zijn rasacteurs en het duurt vast niet lang voor hun eerste fotoroman verschijnt in een zelfuitgegeven Ketiblad.

Aspi's

Deze jongvolwassenen zitten in het vijfde en zesde middelbaar. Ze zijn intussen al behoorlijk zelfstandig en nemen hun verantwoordelijkheid. Vriendschap is het kernwoord bij deze groep. Eendracht maakt macht! De oudste afdeling (16-18 jaar) neemt het er goed van en wisselt hevige spelen af met stevige babbels in het gezelligste hoekje van het lokaal. Af en toe staan ze stil bij ‘leiding zijn’ of proeven ze van het leiden van een jongere afdeling. Ook al zijn ze de oudsten, toch leven ze zich heel graag uit in een leuke tocht, een boeiende quiz, een goed discussiespel, een uitdagende knutselactiviteit of een levensgroot gezelschapsspel.

Leiding

Deze groep gemotiveerde jongeren zorgt ervoor dat er iedere zondag spel en amusement op het programma staat. Met hun onuitputtelijke drive maken ze van iedere zondag een feestdag! Leiding zijn is het onderste uit de kan halen om samen met je leden plezier te maken en toffe dingen te doen. Leiding zijn is tijd en energie steken in je afdeling én je leidingsploeg, allerhande cursussen volgen omdat het altijd nog net iets beter kan. Met vallen en opstaan. Zoekend en twijfelend, met respect en eerbied voor iedereen. Leiding zijn is meer dan spelen en vriendschappen smeden, het wordt bijna een manier van leven. Want als je’t mij vraagt: CHIRO AMBO!